Storyn bakom den rena matchtröjan

Vi har bytt klubbmärke och lanserat vårt jämställdhetsupprop JAG2030. Nu byter vi matchtröjor. På dem står det JAG2030 – och bara det. Inga företagsloggor från sponsorer. Och vi vet att våra rena tröjor kommer att gynna oss, våra sponsorer och våra fotbollsspelare.

Jämställdhet och affärer går hand i hand, det är vi säkra på. Vi tror att vårt nya sätt att arbeta med sponsorer kommer att förändra och förbättra villkoren för våra ungdomar och professionella fotbollsspelare. Men också vara lukrativt för sponsorerna. ”Hur då, om ni väljer att inte exponera sponsorloggorna?” kanske en del tänker. Vi väljer att lyfta en viktig fråga i samhället och vår tröja är en symbol för det. Våra sponsorer blir en del av det starka kommunikativa budskapet. De visar ett tydligt ställningstagande som skapar en stark relation med dem som exponeras för budskapet. En sponsor som varit oss trogen sedan lång tid tillbaka är Sparbanken Rekarne.

– För oss på banken så är det viktigt med ett hållbart och jämlikt samhälle – och det är någonting vi jobbar långsiktigt med, så vi välkomnar det här initiativet som United har tagit nu. Vi tror och hoppas att alla sluter upp bakom JAG2030, säger Timo Haavisto, tf vd, Sparbanken Rekarne.

Vi vill ge våra sponsorer mer uppmärksamhet, på ett nytt mer värdefullt sätt. Symbolen JAG2030 på matchtröjorna kommer att ge mer tillbaka per investerad krona än att exponera en företagslogga där. Budskapet säger mer om företaget än logotypen. Det genuina engagemanget att backa jämställdhet.

Dela